جهش تولید | جمعه، ۱۶ خرداد ۱۳۹۹

«بهارستان» خرم‌آباد خزان شد؛ بلاتکلیفی جنجالی‌ترین پروژه سال لرستان - نمایش محتوای خبر

 

 

«بهارستان» خرم‌آباد خزان شد؛ بلاتکلیفی جنجالی‌ترین پروژه سال لرستان

«بهارستان» خرم‌آباد خزان شد؛ بلاتکلیفی جنجالی‌ترین پروژه سال لرستان

«پروژه بهارستان» اقدامی در راستای احداث تقاطع غیر هم‌سطح بهارستان و ولایت بود که در پس اما و اگرهای مسئولان به فراموشی سپرده شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از خرم‌آباد، شهرستان خرم‌آباد به‌عنوان مرکز استان لرستان دارای چهار ورودی اصلی است که ورودی جنوبی آن به دلیل موقعیت راهبردی و قرارگیری در شاهراه ترانزیتی از ورودی‌های مهم شهر محسوب می‌شود ولی متأسفانه باوجود ظرفیت‌های بالای این منطقه تاکنون اقداماتی در راستای طرح‌های زیباسازی انجام‌نشده و کاستی‌های فراوانی در این منطقه مشاهده می‌شود.

وجود ترافیک سنگین در جنوب شهرستان خرم‌آباد یکی از مشکلات عمده این منطقه است که به دلیل اینکه ورودی شهرستان خرم‌آباد از سمت خوزستان بوده همواره مشکلات عدیده‌ای را برای مردم منطقه ایجاد کرده است.

اوایل سال گذشته شهرداری خرم‌آباد برای حل برخی از مشکلات ورودی جنوب خرم‌آباد و حل گره ترافیکی این منطقه به فکر ایجاد تقاطع غیر هم‌سطح بهارستان و ولایت افتاد.

در روزهایی که زمزمه اختلاف شورای شهر و شهردار وقت خرم‌آباد در مورد ایجاد این تقاطع به گوش می‌رسید بالاخره تصمیم گرفته شد که در سفر اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور در خردادماه سال 93 کلنگ زنی این پروژه انجام شود که علی‌رغم وجود تمهیدات برای کلنگ زنی و حضور معاون رئیس‌جمهور در محل کلنگ زنی پروژه به علت شرایط نامساعد جوی کلنگ زنی انجام نشد.

تیرماه 93 آغاز کلنگ زنی بهارستان

کار عملیاتی و اجرایی این پروژه از چند هفته بعد با از بین برداشتن بلوارهای جنوب خرم‌آباد و قطع درختان و فضای سبز موجود در منطقه آغاز شد.

بعد از قطع درختان و فضای سبز حدود 4 ماهه خبری از ادامه کار نبود و اختلافات شورای شهر و شهردار در مورداجرای این پروژه بیش از هر زمان دیگری  در شهر و استان به گوش می‌رسید به‌طوری‌که عده‌ای حرف از مشکلات مالی در واگذاری این پروژه به پیمانکار را مطرح کردند.

باوجود اختلافات و شایعات بسیار در سطح استان، پروژه تقاطع غیر هم‌سطح بهارستان از پاییز93 با نصب تابلوهایی و ورود ماشین‌آلات به محل پروژه وارد مرحله‌ای تازه از کار شد.

هنوز چند روزی از آغاز کار نگذشته بود که مطرح‌شدن اشکالات وارد بر پروژه بهارستان به فضای رسانه‌ای کشیده شد و معاون عمرانی وقت استانداری لرستان و رئیس شورای شهر از این پروژه انتقاد کردند.

برکناری شهردار خرم‌آباد و توقف پروژه بهارستان

محمدمهرابی شهردار وقت خرم‌آباد که پشتیبان اصلی اجرای این پروژه بود به دلیل اختلافات با شورای شهر در آبان 93 از سمت خود کنار گذاشته شد و علناً این پروژه دوباره متوقف شد و پیمانکار پروژه نیز ماشین‌آلات و وسایل اجرایی پروژه را جمع کرد.

بعد از متوقف شدن دوباره بهارستان موج شدید اعتراضات مردمی و رسانه‌ای استان به حدی بود که روزانه یک شایع در مورد سرنوشت این پروژه به گوش می‌رسید اما در میدان عمل به‌جز نابودی درختان و فضای سبز و از بین رفتن بلوارهای جنوب شهر خرم‌آباد چیز دیگری مشاهده نمی‌شد.

بعد از اعتراضات شدید مردمی و رسانه‌ای هوشنگ بازوند استاندار لرستان در اوایل آذرماه 93 بیان کرد پروژه بهارستان تعطیل نشده و ادامه ساخت آن تا 10 روز آینده آغاز می‌شود اما بعد از گذشت حدود 8 ماه نه‌تنها این پروژه انجام‌نشده بلکه زخم این کار غیر کارشناسی بر تن خیابان‌های این منطقه خودنمایی می‌کند.

مصوب شدن اجرای بهارستان در شورای شهر

دهم اسفندماه سال گذشته نیز در جلسه علنی شورای شهر که با محوریت بررسی پروژه بهارستان برگزار شد علی جهان‌آرا رئیس شورای شهر خرم‌آباد گفت: اجرای تقاطع غیر هم‌سطح بهارستان با طول 450 متر و حدود 23 میلیارد تومان اعتبار در شورای شهر مصوب شده است.

وی افزود: طول این پروژه بعد از مدتی به بیش از هزار و 400 متر افزایش‌یافته که هزینه اجرای آن را نیز افزایش می‌دهد و قرار بوده که این پروژه با مشارکت شهرداری و استانداری لرستان به انجام برسد.

محمد اصلانی معاون امور عمرانی استانداری لرستان نیز اسفندماه 93 در مورد وضعیت پروژه بهارستان عنوان کرد: بر اساس صحبت‌هایی که از قبل انجام شد قرار شده است حدود 50 درصد از اعتبار موردنیاز برای اجرای این پروژه توسط استانداری تأمین شود.

مشارکت استانداری و شهرداری برای احداث بهارستان

وی افزود: استانداری برای این پروژه امسال مبلغ بیش از 90 میلیارد ریال در نظر گرفته و بقیه تعهد خود را در دو سال پرداخت می‌کند.

اردیبهشت‌ماه 94 علی جهان‌آرا رئیس شورای شهر خرم‌آباد عنوان کرد: شهرداری خرم‌آباد تأمین 50 درصد از منابع مالی لازم برای اجرای تقاطع غیر هم‌سطح بهارستان را برعهده‌گرفته است که منابع تأمین این اعتبار از محل فروش املاک شهرداری پس از اخذ مجوز از شورا فراهم می‌شود و استانداری لرستان نیز 50 درصد باقی‌مانده را پرداخت می‌کند.

وی افزود: در حال حاضر که اجرای پروژه بهارستان به تصویب رسیده هیچ نقطه مبهمی برای احداث این پروژه وجود ندارد و ضمن رعایت موارد قانونی، موافقت سه سازمان شهرداری، شورای شهر و استانداری نیز اخذشده است، بنابراین پس از گام بعدی که تأییدیه فرمانداری است، این طرح به‌سرعت برای اجرا به شهرداری ابلاغ می‌شود.

برآورد یک میلیاردی برای بهارستان

یحیی عیدی بیرانوند  شهردار خرم‌آباد پیش از این در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: قراردادی که شهردار قبل با پیمانکار بسته بود حدود 120 میلیارد تومان بود ولی با توجه به منابع مالی شهرداری این پروژه برای مجموعه شهرداری سنگین بود، بنابراین قصد بر این است با مشاور تا جایی که امکان داشته باشد زمان اجرا و هزینه اجرای این پروژه کاهش یابد.

وی بیان کرد: تصمیم‌گیری پیرامون ادامه یا توقف اجرای پروژه تقاطع غیر هم‌سطح بهارستان، یکی از مهم‌ترین تصمیمات شورای شهر در سال 94 است.

شهردار خرم‌آباد بابیان اینکه یک میلیارد ریال برای اجرای پروژه تقاطع غیر هم‌سطح بهارستان برآورد شده، عنوان کرد: سهم 50 درصدی شهرداری برای تأمین اعتبار اجرای پروژه بهارستان، حاصل از فروش املاک شهرداری است که به این منظور منابعی مانند برج‌های دوقلو و فروش زمین پایانه و موافقت با تغییر کاربری آن به منطقه مسکونی در نظر گرفته‌شده است.

مناقصه دوباره بهارستان

وی تصریح کرد: پروژه بهارستان با همان طرح و ویژگی‌های گذشته و طول هزار و 400 متر تأسیس می‌شود که بدین‌وسیله خیابان ارم، فردوسی و ایران‌زمین را پوشش می‌دهد.

عیدی بیرانوند بابیان اینکه پروژه بهارستان به روش EPC به مناقصه عمومی گذاشته می‌شود، خاطرنشان کرد: همه پیمانکاران حتی پیمانکار قبلی پروژه نیز حق شرکت در مناقصه رادارند.

وی بیان کرد: زمان پیش‌بینی‌شده برای تکمیل پروژه تقاطع غیر هم‌سطح بهارستان خرم‌آباد، 18 ماه است.

وعده‌های بر زمین‌مانده

خبرگزاری تسنیم برای مشخص شدن وضعیت این پروژه در اردیبهشت‌ماه جاری در گزارشی تحت عنوان« وعده" بهارستان" همچنان روی کاغذ مانده است» به وضعیت این پروژه پرداخت اما باگذشت چندین ماه همچنان وعده‌های مسئولان عملیاتی نشده است.

برای مشخص شدن وضعیت و سرانجام جنجالی ترین پروژه یک سال اخیر به سراغ اعضای شورای شهر  و شهردار خرم آباد رفیتم.

رستم کوشکی، عضو شورای شهر خرم‌آباد در مورد وضعیت تقاطع بهارستان در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: شهردار موظف است در تمام نقاط شهر خدماتی به مردم ارائه دهد و این خدمات نباید در نقاط خاصی از شهر متمرکز شود.

وی با انتقاد از متوقف شدن پروژه بهارستان افزود: شهردار باید در مورد وضعیت پروژه بهارستان توضیح دهد و بگوید چه جایگزینی برای پروژه بهارستان در نظر گرفته است، کما اینکه اجرای این پروژه یکی از مطالبات مردم بود که بی‌پاسخ ماند.

متوقف شدن پروژه بهارستان به دستور وزارت کشور

جافر وفایی، عضو دیگر شورای شهر خرم‌آباد دستور وزارت کشور را دلیل متوقف شدن پروژه بهارستان دانست و  اظهار داشت: باید این موضوع به مردم اطلاع‌رسانی شود که طی یک نامه محرمانه، اجرای پروژه بهارستان از طرف وزارت کشور متوقف‌ و درنتیجه بازرسی‌ها، مشخص‌شده زیرساخت‌های لازم فراهم نیست و امکان احداث این پروژه وجود ندارد تا مردم گمان نکنند اعضای شورای شهر مانع از اجرای این پروژه شده‌اند.

وی افزود: طی جلسات انجام‌شده مصوب شد شهرداری مکلف است مجدداً روال قانونی کار را انجام دهد.

وفایی بابیان اینکه طرح جامع ترافیکی در خرم‌آباد مصوب نشده و پروژه بهارستان متوقف‌شده است، افزود: از طرف وزارت کشور نامه‌ای محرمانه در این زمینه ارسال و بیان‌شده است این پروژه متوقف شود.

لزوم تعیین تکلیف شدن بهارستان و بازسازی فضای سبز جنوب خرم‌آباد

محسن اقبالی، از دیگر اعضای شورای شهر نیز با انتقاد از تمرکز بخش اعظمی از پروژه‌های عمرانی در شمال شهر خرم‌آباد، اظهار داشت: صدها پروژه در شمال شهر انجام می‌شود ولی به آن پرداخته نمی‌شود.

وی با اشاره به لزوم تعیین تکلیف شدن پروژه بهارستان افزود: پروژه بهارستان که قرار بود در جنوب شهر اجرا شود، باید هرچه سریع‌تر تعیین تکلیف شود و اگر اجرا نمی‌شود، شهرداری حداقل به بهسازی ورودی جنوب شهر و فضای سبز بپردازد.

علی جهان‌آرا، رئیس شورای شهر خرم‌آباد اظهار داشت: یکی از ضروریات لازم جهت صرفه‌جویی بودجه عمرانی این است که هر پروژه بایستی بر اساس طرح جامع ترافیکی انجام شود چراکه در آینده معلوم نیست پروژه با طرح جامع ترافیکی و حمل‌ونقل شهری همخوانی داشته باشد، بنابراین تعریف هر پروژه در راستای حمل‌ونقل منوط به اتمام طرح جامع ترافیکی است.

اجرای بهارستان منوط به طرح جامع ترافیکی حمل‌ونقل شهری خرم‌آباد

وی بابیان اینکه بایستی هر طرح بر اساس چارچوب طرح ترافیکی و حمل‌ونقل تعریف شود، خاطرنشان کرد: اجرای پروژه بهارستان منوط به طرح جامع ترافیکی حمل‌ونقل شهری خرم‌آباد است البته چون طرح پروژه بهارستان بر پایه مطالعات ترافیکی تهیه‌شده معتقد هستیم این پروژه با طرح جامع ترافیکی مطابقت پیدا می‌کند چراکه شاهراه ورودی و خروجی شهر خرم‌آباد است.

رئیس شورای شهر خرم‌آباد گفت: چون در آینده روستاها به پروژه بهارستان متصل می‌شوند پس انجام این پروژه یکی از ضروریات است که البته باید مراحل قانونی اجرا شود.

وی اظهار داشت: پروژه بهارستان، یک پروژه تأثیرگذار بود که توجه افکار عمومی را به خود جلب کرد و مردم می‌خواهند بدانند که آیا این پروژه اجرا می‌شود یا خیر؟

فرار مسئولان از پاسخگویی شفاف

جهان‌آرا افزود: پروژه بهارستان در شورای دوره چهارم مصوب شده و اکنون به مشکل برخورده است، بنابراین باید در همین دوره نیز به آن رسیدگی شود که پس از پایان شورا، همچنان در هاله‌ای از ابهام باقی نماند.

یحیی عیدی بیرانوند، شهردار خرم‌آباد نیز در مورد وضعیت پروژه بهارستان اظهار داشت: پروژه بهارستان نیاز به مشارکت  پیمانکارانی دارد که از منابع مالی قوی برخوردار باشند و این موضوع در حال بررسی است.

شهردار و برخی از اعضای شورای شهر خرم‌آباد در حالی در مورد پروژه بهارستان با این بهانه که «محرمانه» است و یا حرف زدن ما سبب مشکلاتی می‌شود حاضر به شفاف‌سازی و توضیحات کامل نیستند که این پروژه علاوه بر ضرر میلیاردی به بیت‌المال و از بین بردن فضای سبز منطقه سبب افزایش ترافیک و تصادفات در جنوب خرم‌آباد شده است.

مردم جنوب خرم‌آباد بی‌صبرانه منتظر هستند که شهرداری و شورای شهر خرم‌آباد در مورد تقاطع غیر هم‌سطح بهارستان شفاف‌سازی کنند و صادقانه دلیل توقف این پروژه میلیاردی را عنوان کنند.