رونق تولید ملی | سه‌شنبه، ۳۰ مهر ۱۳۹۸

آغاز رفع نقاط پرحادثه در جاده‌های الشتر/ «تنگ شبیخون» اصلاح شد - نمایش محتوای خبر

 

 

آغاز رفع نقاط پرحادثه در جاده‌های الشتر/ «تنگ شبیخون» اصلاح شد

آغاز رفع نقاط پرحادثه در جاده‌های الشتر/ «تنگ شبیخون» اصلاح شد

مسئول راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان سلسله از آغاز اصلاح نقاط پرحادثه موجود در سطح محورهای مواصلاتی این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، محسن ملکی امروز در سخنانی اظهار داشت: در حوزه شهرستان سلسله ۵۴ کیلومتر راه اصلی چهارخطه وجود دارد و ۳۱ کیلومتر چهارخطه دیگر نیز در حال اجرا است.

آغاز اصلاح نقاط پر حادثه در محورهای الشتر

ملکی با اشاره به این که طول راه‌های فرعی بین شهری این شهرستان ۹۵ کیلومتر است، تصریح کرد: شهرستان سلسله از ۳۲۰ کیلومتر راه روستایی آسفالته و ۳۰ کیلومتر راه روستایی شوسه برخوردار است و فقط راه دسترسی ۷ روستا به طول ۲۰ کیلومتر خاکی است.

وی گفت: در مدت کوتاه تشکیل اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در شهرستان سلسله نقاطی مانند پادگان حمزه در کیلومتر ۱، «تنگ شبیخون» در کیلومتر ۵ تا ۷، «رباط دولتشاه» در کیلومتر ۸، تقاطع «زرین‌چغا» در کیلومتر ۱۳، گردنه «ایوان‌دره» در مسیر خرم‌آباد- الشتر شناسایی و اصلاح آنها در دستور کار قرار گرفته است.

ملکی ادامه داد: همچنین محور «کاکارضا-بیدهَل» سه راهی «کاکارضا» - الشتر، پیچ «کاروانسرا» در کیلومتر ۱۸ و پیچ «الائین» در کیلومتر ۲۸ محور بیرانشهر- بروجرد، روستای «سیاهپوش» کیلومتر ۴ محور الشتر - پلیس راه و سه راهی فیروزآباد دیگر نقاط پرتصادف شناسایی شده هستند که اصلاح آنها در حال اجرا است.

محور پرحادثه «تنگ شبیخون» اصلاح شد

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای رفع نقاط پرتصادف یادشده گفت: در نقطه پرتصادف «تنگ شبیخون» دو کیلومتر خاک‌ریزی به حجم دو هزار مترمکعب، نصب ۵۰ عدد نیوجرسی در طول ۲۰۰ متر از این محور با صرف اعتباری بالغ بر ۲۸ میلیون تومان انجام و تقاطع «زرین‌چغا» نیز با نصب ۵۰ عدد استوانه ایمنی، ۲۰۰ مترمکعب خاکریزی، نصب ۵ عدد بشکه زرد ایمنی و ۵۰ عدد تابلو با هزینه اعتباری بالغ بر ۲۰ میلیون تومان ایمن شده است.

مسئول راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان سلسله با بیان اینکه برای اصلاح نقطه پرتصادف گردنه «ایوان‌دره»، احداث دیوار حائل بتنی یا سنگی پیشنهاد شده است، گفت: برای اجرای دیوار حائل به طول ۸۰۰ متر و سبک‌سازی ترانشه در این نقطه، اعتباری بالغ بر یک و نیم میلیارد تومان نیاز است. علاوه بر این، برای اصلاح محور «کاکارضا به بیدهَل» و ایمن‌سازی سه‌راهی «کاکارضا _الشتر» نصب نیوجرسی به طول دو کیلومتر در پرتگاه‌ها ی مسیر، تعریض پیچ‌ها، لق‌گیری سنگ ها در ترانشه‌های مسیر پیشنهاد شده که اعتبار مورد نیاز برای این کار نیز یک میلیارد تومان است.

ارتقای ایمنی راههای روستایی

وی اصلاح پیچ «کاروانسرا» در مسیر چغلوندی _بروجرد را نیازمند نصب گاردریل به طول ۳۰۰ متر دانست و گفت: تاکنون خاک‌ریزی پرتگاه در این نقطه به طول ۳۰۰ متر و به حجم ۷۰۰ مترمکعب انجام شده است. برای اصلاح پیچ «الائین» در کیلومتر ۲۸ محور بیرانشهر _ بروجرد نیز نصب گاردریل به طول ۳۰۰ متر نیاز است که در این رابطه خاک‌ریزی پرتگاه به طول ۲۰۰ متر و به حجم ۷۰۰مترمکعب و نصب تابلو و بشکه ایمنی صورت گرفته است.

ملکی گفت: در راستای اصلاح نقطه پرحادثه روستای «سیاهپوش» نیز اصلاح رمپ ورودی و خروجی به راه فرعی «هنام پرسک» پیشنهاد شده، همچنین احداث زیرگذر در نقطه پرحادثه سه راهی فیروزآباد در حال اجرا است که تاکنون ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته، اعتبار مورد نیاز این پروژه بالغ بر ۱۸ میلیارد تومان برآورد شده است.

وی با بیان گوشه‌هایی از عملکرد راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سلسله در ایمنی راه‌های روستایی گفت: خاکریزی محور فیروزآباد به «قلایی» به طول ۷۰۰متر، نصب سرعت‌کاه و چراغ چشمک‌زن در ورودی راههای روستایی به جاده اصلی ‌و تابلوهای اطلاعاتی جهت‌نما در محورهای روستایی از جمله خدمات این اداره در حوزه راه روستایی بوده است.

آزاد سازی محور گردشگری رودخانه «کهمان»

ملکی، ساماندهی حمل بار و مسافر و به‌روزرسانی بارنامه‌ها و پیگیری روزانه توسط کارشناسان مربوطه، شناسایی و اصلاح نقاط پرحادثه، آزادسازی محور گردشگری رودخانه «کهمان» به طول ۱۵ کیلومتر و برنامه‌ریزی برای آزاد سازی محور گردشگری «کاکارضا» به طول ۱۲ کیلومتر برای بالا بردن حاشیه امن این مناطق مطابق آیین نامه ایمنی و حریم، بازدید از ابنیه فنی تمام محورها و پیشنهاد ترمیم یا تعریض پلها و دیوارهای حائل را از اهداف اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سلسله برشمرد که بخشی از آن محقق شده است.

وی به‌روزرسانی و تجهیز ماشین‌آلات راهداری، تجهیز راهدارخانه‌های موجود و احداث راهدارخانه جدید در مسیر بیرانشهر _ بروجرد، آموزش‌های ضمن خدمت برای نیروهای راهداری و رانندگان جهت بهبود عملکرد و بهره‌وری بیشتر را از دیگر اهداف عنوان کرد.

مسئول راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان سلسله با اشاره به اقدامات انجام شده در بحث اصلاح شانه راهها گفت: شانه‌سازی و ساخت رمپ ورودی و خروجی مسیر روستای «ایوان‌دره» و رمپ خروجی تقاطع کاکارضا و شانه‌سازی مسیر الشتر به پلیس راه به طول ۳ کیلومتر در مدت پنج ماهه اخیر صورت گرفته است.

احداث و مرمت دیوار ضامن «تنگ شبیخون»

وی تهیه و حمل شن و نمک به میزان هزار و ۶۰۰ تن، تجهیز راهدارخانه‌ها، به روزرسانی ماشین‌آلات و نصب تیغه‌های برف‌روب را از مهمترین اقدامات برای عملیات راهداری زمستانی در شهرستان سلسله برشمرد و گفت:  در زمینه ایمنی و ترافیک نیز نصب بشکه‌های ایمنی در مسیر چهارخطه‌های گردنه «ایواندر به پل کاکارضا» و مسیر الشتر _ فیروز آباد، نصب تابلوهای اطلاعاتی، استوانه‌های پلاستیکی ایمنی و نصب نیوجرسی در مسیر خرم‌آباد _ پلیس راه محدوده «تنگ شبیخون» تا پاسگاه «رباط» انجام شده است.

ملکی تصریح کرد: تامین زیرساخت‌های ایمنی در همه محورهای مواصلاتی سلسله نیازمند نصب نیوجرسی در محورهای اصلی و فرعی به طول ۱۶کیلومتر، ۴ کیلومتر گاردریل در چهارخطه خرم‌آباد - الشتر در کیلومتر ۱ تا ۵، نصب دو هزار عدد انواع تابلو  و خط کشی به میزان ۴۹۰ کیلومتر است. همچنین نصب دوربینهای ثبت سرعت نیاز به سه دستگاه دوربین ثبت سرعت در پل جدید «کاکارضا»، مسیر فیروزآباد - الشتر و مسیر خرم‌آباد- نورآباد در محدوده «رباط نمکی» ضروری به نظر می‌رسد

احداث و مرمت دیوار ضامن «تنگ شبیخون» به طول ۱۰۰ متر با نیاز اعتباری یک میلیارد تومان، احداث و مرمت دیوارهای ضامن مسیر «آبسرده» بروجرد به طول ۳۰۰متر با اعتبار مورد نیاز دو میلیارد تومان، احداث چهار دستگاه پل در مسیر «کاکارضا- بیدهل» بروجرد، اجرای روکش آسفالت راه اصلی به میزان ۴۰ کیلومتر و راه روستایی به میزان ۳۰ کیلومتر، نصب ۱۰ عدد چراغ چشمک زن از دیگر ضرورت‌های مورد نیاز بخش راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سلسله بود که ملکی عنوان کرد.