جهش تولید | سه‌شنبه، ۱۹ فروردین ۱۳۹۹

بعثت حضرت رسول اکرم (ص) - نمایش محتوای تولیدات ویژه

 

 

بعثت حضرت رسول اکرم (ص)

بعثت حضرت رسول اکرم ص فلسفه بعثت پیامبر ، در اساس، با فلسفه بعثت پیامبران تفاوتی ندارد. تنها تفاوت این است که او برنامه سایر پیامبران را تکمیل کرده و بدین جهت ، نبوّت به او ختم گردیده است. پس از شناخت پیامبر خدا، مهم ترین مسئله در زمینه معرفت شخصیت پیامبر اعظم، آشنایی با فلسفه بعثت اوست . فلسفه بعثت پیامبر خاتم ، در اساس، با فلسفه بعثت پیامبران تفاوتی ندارد. تنها تفاوت این است که او برنامه سایر پیامبران را تکمیل کرده و بدین جهت ، نبوّت به او ختم گردیده است. با عنایت به این نکته، می توان فلسفه بعثت از نگاه قرآن را در دو عنوان که حاکی از یک واقعیت اند ، خلاصه کرد که عبارت اند از : ۱ . دعوت به خدا دعوت به خدا، جامع ترین فلسفه بعثت همه انبیای الهی است، این دعوت ، در واقع، همان دعوت به پیمودن راه خدا، و عمل کردن بر اساس دین اسلام ، یعنی برنامه تکامل انسان است که ضامن تأمین حیات مادّی و معنوی اوست . از این رو ، تعبیرهایی مانند :«قُلْ هَـذِهِ سَبِیلِی أَدْعُواْ إِلَی اللَّهِ عَلَی بَصِیرَةٍ أَنَا وَ مَنِ اتَّبَعَنِی ۱؛ بگو این است راه من، که من و هر کس پیروی ام کرد با بینایی به سوی خدا دعوت می کنیم» و«ادْعُ إِلَی سَبِیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ ؛ ۲با حکمت و اندرز نیکو به راه پروردگارت دعوت کن» و«اسْتَجِیبُواْ لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاکُمْ لِمَا یُحْیِیکُمْ ؛ ۳دعوت خدا و پیامبر را اجابت کنید ، هنگامی که شما را به سوی چیزی می خواند که شما را حیات می بخشد» و امثال آنها در مورد فلسفه بعثت ، اشاره به یک واقعیت از زاویه های گوناگون است . به تعبیر دیگر، فلسفه بعثت همه انبیای الهی، و سرآمد آنان ، پیامبر خاتم ، این است که مردم را با راه رسیدن به کمال مطلق ، آشنا کنند تا آنان با پیمودن این راه، ضمن تأمین نیازهای مادّی و معنوی خود ، به لقاء اللّه ـ که مقصد نهایی حرکت تکاملی انسان است ـ دست یابند . لذا مهم ترین و جامع ترین فلسفه بعثت ، همانا دعوت به خداوند متعال است . ۲ . تکامل انسان در جهان بینی الهی، فلسفه وحی و نبوّت ، بر سه اصل اساسی استوار است : اصل اوّل این که فلسفه آفرینش انسان، تکامل اوست ؛ اصل دوم این که راهنمای تکامل ، در متن وجود انسان نیست ؛ اصل سوم این که تنها آفریدگار جهان ، می تواند برنامه تکامل انسان را ارائه نماید ؛ زیرا تنها اوست که استعدادها و نیازهای انسان را کاملاً می شناسد و با همه دقایق برنامه های تکامل انسان ، آشناست، و از سوی دیگر ، نیازی به انسان ندارد تا چیزی که به سود اوست ، از او دریغ دارد . ۴ بنا بر این، برای این که انسان بتواند به فلسفه آفرینش خود برسد، حکمت بالغه الهی ایجاب می کند که راهنمایی برای ارائه برنامه تکامل انسان اعزام نماید؛ زیرا در غیر این صورت ، تکامل انسان ممکن نخواهد بود و این ، به معنای بی هدف بودن آفرینش خواهد بود . به سخن دیگر، انکار وحی و بعثت انبیا ، مساوی است با انکار توحید . از این رو ، قرآن تصریح می فرماید که : «وَمَا قَدَرُواْ اللَّهَ حَقَّ قَدْرِهِی إِذْ قَالُواْ مَآ أَنزَلَ اللَّهُ عَلَی بَشَرٍ مِّن شَیْ ءٍ ؛ ۵ و آن گاه که [ یهودیان ]گفتند: خداوند ، چیزی بر بشری نازل نکرده ، بزرگی خدا را چنان که باید ، نشناختند» . بر این پایه، در یک جمله می توان گفت : فلسفه بعثت انبیا ، تکامل انسان و پاسخگویی به نیازهای مادّی و معنوی اوست . سایر اموری که در تبیین حکمت بعثت انبیا در قرآن بدانها اشاره شده است (مانند : رفع اختلاف، رهایی انسان از زنجیرهای درونی و بیرونی، خارج ساختن انسان از تاریکی جهل، آموختن کتاب و حکمت، منوّر ساختن جهان به نور علم، رشد اخلاقی جامعه و تأمین عدالت اجتماعی)، در واقع، فروع اجابت دعوت خدا، و جزئیات اجرای برنامه الهی تکامل انسان، از جانب انبیای الهی (به عنوان نخستین مجریان آن) است . اما فلسفه بعثت ، در مورد کسانی که دعوت خدا و انبیای الهی را اجابت نکنند ، اتمام حجّت است .