رونق تولید ملی | شنبه، ۳۱ فروردین ۱۳۹۸

بیش از ۳۰ درصد تاکسی‌های خرم آباد فرسوده است - نمایش محتوای خبر

 

 

بیش از ۳۰ درصد تاکسی‌های خرم آباد فرسوده است

بیش از ۳۰ درصد تاکسی‌های خرم آباد فرسوده است

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی خرم‌آباد گفت: ۲۳۰۰ تاکسی در خرم‌آباد وجود دارد که ۷۰۰ تا ۹۰۰ مورد از تاکسی‌های شهر در عرصه فرسودگی قرار دارند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از خرم‌آباد، سید حبیب اله احمدی در جلسه کمیسیون خدمات شهری، حمل‌ونقل و ترافیک شهری که در سالن جلسات شورای شهر خرم‌آباد برگزار شد، اظهار داشت: فرایند ثبت‌نام و ساماندهی وانت‌بارهای حمل‌ونقل درون‌شهری در دو مرحله انجام شد.

وی افزود: خروجی بحث ساماندهی وانت‌بارها، صدور کدهای 16 رقمی و ثبت هفت هزار وانت‌بار در سامانه تاکسی‌بار کشور بود و بنا به درخواست رانندگان نیز 800 نفر از رانندگان به بیمه تأمین اجتماعی معرفی شدند.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی خرم‌آباد عنوان کرد: برگزاری کلاس‌های آموزشی با حضور کارشناسان پلیس راهور، برخورد با سواری‌های شخصی که اقدام به حمل‌ونقل مسافر می‌کنند، صدور و تمدید کارت شهری، کارت اشتغال، پیگیری تخلفات رانندگان و تکمیل ایستگاه‌های تاکسی در سطح شهر از مهم‌ترین اقدامات تاکسی‌رانی خرم‌آباد بوده است.

وی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین مشکل رانندگان تاکسی خرم‌آباد، در پی حذف سهمیه سوخت تاکسی‌ها ایجاد شد، کمااینکه تا پیش‌از این بحث سوخت، مهم‌ترین وجه تمایز تاکسی‌ها و سواری‌های شخصی بود که با حذف آن دیگر تفاوتی بین این دو وجود ندارد و چون هزینه‌های تاکسی بیشتر است این سبب شده که قیمت تاکسی 20 تا 30 درصد نسبت به سواریهای شخصی کاهش یابد.

احمدی تصریح کرد: دو هزار و 300 تاکسی در خرم‌آباد وجود دارد که 700 تا 900 مورد از تاکسی‌های شهر در عرصه فرسودگی قرار دارند، کمااینکه خودروهای بالای 10 سال را در رنج فرسودگی قرار دهند.

وی با اشاره به لزوم ایجاد خط ویژه تاکسی در خرم‌آباد، بیان کرد: بحث ایجاد خط ویژه از تقاطع خیابان فلک الافلاک تا شهدا مطرح‌شده و امید است که با راه‌اندازی آن تفکیک مناسبی میان تاکسی‌ها و سواری‌های شخصی ایجاد شود.

وی اظهار داشت: بیکاری و نبود هرگونه محدودیت ترافیکی سبب افزایش تعداد مسافربرهای شخصی در استان شده که این معضل در خرم‌آباد به‌وضوح مشاهده می‌شود، متأسفانه در نیمه دوم روز شاهد حضور سواری‌های شخصی جهت حمل‌ونقل مسافر در شهر هستیم و این مشکلاتی را برای تاکسی‌ها ایجاد کرده است.

احمدی گفت: در خرم‌آباد، معمولاً بخشی از معابر به‌عنوان پارک‌سوار تلقی می‌شود، درحالی‌که شهرداری باید با تملک تقاطع‌های شهر به احداث پارک‌سوار بپردازد تا از محل معابر استفاده نشود.

وی ضمن انتقاد از نبود خط ویژه تاکسی در خرم‌آباد، به دوگانگی در نظارت بر تاکسی‌سرویس‌ها اشاره کرد و افزود: چند سالی است که  بحث نظارت بر تاکسی‌سرویس‌ها به  وزارت کشور و صنعت، معدن و تجارت واگذارشده ولی در آخرین مصوبه‌ای که شورای عالی ترافیک کشور تصویب کرده نظارت بر تمام امور حمل‌ونقل شهری با شهرداری‌هاست، بنابراین باید از موازی‌کاری در اجرای قانون پرهیز شود.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی خرم‌آباد عنوان کرد: درگذشته به‌محض مشاهده تخلفات رانندگی، مدارک شخصی رانندگان تاکسی ضبط می‌شد و این تنبیه نسبتاً خوبی بود ولی شورای شهر این بند را حذف کرد و از این طریق اهرم قانونی از ما سلب شد.

وی تصریح کرد: یکی از فرایندهای اجرایی سازمان، صدور کارت شهری است که متقاضیان این کارت باید از شرایطی نظیر سن 23 سال تمام ، متأهل بودن و داشتن گواهینامه معتبر برخوردار باشند.

احمدی در رابطه با بیمه رانندگان، خاطرنشان کرد: این‌یک بیمه اختیاری است و با درخواست رانندگان انجام می‌شود و در این رابطه مشکلی وجود ندارد.

وی بیان کرد: یکی از مطالبات رانندگان تاکسی و سازمان تاکسی‌رانی این است که در بحث کرایه‌های تاکسی، مبالغ رُندی در نظر گرفته شود.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی خرم‌آباد گفت: امسال هیچ مصوبه‌ای در رابطه به ساماندهی مسافربرهای شخصی نداریم  و مصوبه‌هایی که از سال قبل بوده نیز حذف‌شده است.

وی افزود: سال 83، به دلیل یک سری از مشکلات مالکیتی، هزار 650 سواری شخصی از ثبت‌نام در سامانه ساماندهی مسافربرهای شخصی جا ماندند درحالی‌که سهمیه 300 لیتری این خودروها همچنان فعال بود و امروز ازدیاد تعداد مسافربرهای شخصی به دلیل همان موضوع جا ماندن از ثبت‌نام است.

احمدی عنوان کرد: بسیاری از تاکسی‌هایی که در شهر خرم‌آباد فعالیت دارند، در واقع متعلق به مرکز شهر نیستند بلکه از خارج شهر می‌آیند، همان‌طور که 60 درصد دست‌فروشان خرم‌آباد، غیربومی است.

وی تصریح کرد: روزانه بین هزار و 200 تا هزار و 500 تاکسی در سطح شهر فعال هستند ولی روزانه بین 30 تا 35 درصد تاکسی‌ها نیز خارج از سرویس هستند، چون به دلیل مشکلات فنی ممکن است نیاز به تعمیر داشته باشند.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی خرم‌آباد اظهار داشت: عدم نوسازی خودروهای لرستان نقش مهمی در کاهش درآمد رانندگان داشته و این مسئله در خرم‌آباد جدی‌تر است.