رونق تولید ملی | چهارشنبه، ۲۶ تیر ۱۳۹۸

سطح آلودگی هوا در محدوده 15 متر اطراف جاده‎ها به بالاترین مقدار می‎رسد - نمایش محتوای خبر

 

 

سطح آلودگی هوا در محدوده 15 متر اطراف جاده‎ها به بالاترین مقدار می‎رسد

سطح آلودگی هوا در محدوده 15 متر اطراف جاده‎ها به بالاترین مقدار می‎رسد

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: در حالیکه ورزشهای هوازی کلید یک زندگی سالم هستند، ترکیب آلودگی هوا و ورزش کردن یک معجون ناسالم خواهد بود.

مصطفی مصطفیوند در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه لرستان، بیان کرد: ریزگردها مدتی است مهمان ناخوانده و ناخواسته کشورمان شدهاند؛ اگرچه گاهی حجم آن کم و زیاد می‌شود اما هنوز معلوم نیست چه زمانی از دست آن خلاص خواهیم شد.

وی اضافه کرد: اگر قبلا پزشکان و متخصصان توصیه می‌کردند که در فصل گرما مراقب بیماری‌های انگلی و پوستی باشید این بار درباره ریزگردها و عواقبی که بر سلامتی دارد هشدار می‌دهند، زیرا ریزگردها عامل ایجاد و تشدید بیماری‌های انسدادی، عفونی و ریوی از جمله سرطان ریه است.

مصطفیوند ادامه داد: طبق اعلام وزارت بهداشت، نیاز روزانه یک انسان به طور متوسط حدود 22.5 کیلوگرم اکسیژن است که این میزان با افزایش فعالیت‌ها و کارهای سبک و سنگین بیشتر می‌شود.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان خاطرنشان کرد: هوای آلوده می‌تواند بهداشت عمومی و سلامت انسان را به خطر اندازد و ریزگردها که شامل ذرات با قطر کمتر از 2.5 میکرومتر است، به دلیل اندازه کوچک می‌تواند در هوای تنفسی انسان تا عمق ریه نفوذ کرده و باعث ایجاد اختلالات جدی شود. ذرات با قطر بیشتر در قسمت‌های فوقانی دستگاه تنفس مانده و با اخلاط بینی، دهان و گلو از بدن خارج می‌شود.

مصطفیوند یادآور شد: این آلودگی می‌تواند در فاصله‌های بسیار زیادی پخش شود و برای افراد مختلف، مشکلات زیادی را به وجود بیاورد. در روزهایی که ریزگردها در هوا زیاد است، وقتی در برابر هوای بیرون قرار می‌گیرید ریزگردها می‌تواند ریه شما را تحریک کند.

این پژوهشگر زیستمحیطی تصریح کرد: این تحریک ریه‌ها می‌تواند به شکل مستقیم و با تاثیر مستقیم ساختار ریزگرد‌ها روی بافت ریه بچه‌ها و سالمندان اتفاق بیفتد یا به شکل غیرمستقیم، سیستم ایمنی بدن آنها را تحریک کند و به طور موضعی، باعث بروز آلرژی و واکنش‌های آلرژیک بسیار شدید و افسارگسیخته در این گروه از افراد شود.

وی گفت: این واکنش شدید آلرژیک می‌تواند به طور غیرمستقیم بر سلامت ریه‌ها تاثیری منفی بگذارد، در نتیجه ریزگرد‌ها می‌تواند با دو مکانیسم تحریکی و آلرژیک، سلامت ریه کودکان و سالمندان را به خطر بیندازد.

مصطفیوند اظهار کرد: عوارضی که عنوان شد تنها برای ریه بچه‌ها و سالمندان نیست و می‌تواند دیگران را هم درگیر کند، اما همان‌طور که می‌دانید وقتی فردی در شرایط سلامت کامل به سر نبرد؛ مثلاً بیماری قلبی یا عفونی داشته باشد یا مانند کودکان و سالمندان از سیستم ایمنی قوی برخوردار نباشد، شرایط ایجاد بیماری در او با قرار گرفتن در شرایط محیطی نامناسب، بیشتر فراهم می‌شود.

این محقق بیان کرد: دکتر مسیح هاشمی، فوق‌تخصص شبکیه درباره تاثیر ریزگردها بر چشم می‌گوید« برخی از ریزگرد‌ها حاوی انواع آلودگی‌های میکروبی، ویروسی و عوامل رادیو ایزوتوپی است که می‌تواند سلامت چشم ما را به خطر بیندازد

وی اضافه کرد: از طرف دیگر برخی از ریزگرد‌ها می‌تواند حاوی مواد حساسیت‌زا هم باشد به همین دلیل است که ریزگرد‌ها می‌تواند باعث تحریک چشم شود و کیفیت اشک بیماران را مختل کند بنابراین می‌توان به آنهایی که در شهرهای غربی کشور زندگی می‌کنند و بیشتر در معرض ریزگرد‌ها قرار دارند، توصیه کرد که در صورت احساس ناراحتی در چشم‌ها، روزی چهار بار از قطره اشک مصنوعی استفاده کنند.

مصطفیوند گفت: شیر و فرآورده‌های لبنی را در برنامه غذایی خود قرار دهید، چراکه نوشیدن مقدار کافی شیر در طول روز به دفع فلزات یا سایر موادی که به همراه ریزگرد‌ها وارد بدن شوند کمک می‌کند.

این پژوهشگر ادامه داد: در هنگام آلودگی هوا، بهترین توصیه افزایش مصرف مایعات مختلف در طول روز است و این مایعات می‌تواند، آب، انواع نوشیدنی‌ها، میوه، انواع سبزی، سوپ و آش باشد.

وی خاطرنشان کرد: در هنگام آلودگی هوا همانند امروز، مصرف شیر بیش از همیشه توصیه می‌شود زیرا که برای از بین بردن اثرات مخرب فلزات سنگین همچون سرب که در هوای آلوده وجود دارد، باید دریافت منابع آهن مثل گوشت را افزایش داد.

مصطفیوند گفت: مصرف شیر و فرآورده‌های لبنی در برنامه غذایی عموم مردم توصیه می‌شود، برای عموم افراد در سنین مختلف توصیه می‌شود که شیر و فرآورده‌های لبنی را در برنامه غذایی خود قرار دهند، چرا که نوشیدن مقدار کافی شیر در طول روز به دفع فلزات یا سایر موادی که ممکن است به همراه ریزگرد‌ها وارد بدن شوند کمک می‌کند.

این مقام مسئول افزود: مصرف شیر و فرآورده‌های آن سبب نرم شدن مخاط مجاری تنفسی فوقانی، مری و معده می‌شود و عملکرد دستگاه‌های تنفس و گوارش را بهبود می‌بخشد.

وی یادآور شد: شیر و فرآورده‌های آن به دلیل دارا بودن ترکیبات مناسب برای رشد و نمو باکتری‌های مفید که عمل دفع ادرار، مدفوع و مواد آلاینده را تنظیم می‌کنند و باعث کاهش التهابات و بیماری‌های دستگاه گوارش می‌شود.

مصطفیوند بیان کرد: مصرف دوغ و ماست‌های «پروبیوتیک» به علت دارا بودن میکروارگانیسم‌های خاص در عملکرد بهتر دستگاه گوارش به هنگام آلودگی هوا تاثیر بسزایی دارند. افرادی که کمبود کلسیم دارند، بیشتر در خطر آلودگی با سرب موجود در هوای آلوده قرار می‌گیرند.

این پژوهشگر اظهار کرد: اضافه کردن روزانه حداقل 3 واحد میوه و 5 واحد سبزیجات در برنامه غذایی افراد می‌تواند در بهبود عوارض ناشی از ریزگرد‌ها و همچنین دفع مواد تشکیل دهنده آن‌ها تاثیر گذار باشد.

وی تصریح کرد: همچنین اگر در محیط باز کار می‌کنید ظروف آب و مواد غذایی در برابر ریزگردها با پوشش مناسب باید محافظت شود، در صورت امکان از ماسکهای پی 1. پی2 استفاده شود که مناسب کاهش ریزگردهاست استفاده شود زیرا ماسک‌های کاغذی و دستمال اثر مطلوبی بر کاهش ریزگردها ندارد.

معاون محیط زیست استان بیان کرد: در حالیکه ورزشهای هوازی کلید یک زندگی سالم هستند، ترکیب آلودگی هوا و ورزش کردن یک معجون ناسالم خواهد بود. این موضوع به ویژه اگر شما مبتلا به آسم، دیابت، بیماریهای قلبی و یا مشکلات ریوی و تنفسی هستید خطرناکتر است.

 

مصطفیوند افزود: حتی وقتی که ورزش نمیکنید قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا میتواند باعث ایجاد مشکل در سلامتی شما شود. اما وقتی که ورزش کردن در کنار آلودگی هوا قرار میگیرد احتمال بروز مشکلات سلامتی افزایش مییابد. یک علت این است که در طول ورزشهای هوازی هوای بیشتری را تنفس میکنید و نفسهای شما عمیقتر است و از آنجایی که در طی تمرینات ورزشی بیشتر از طریق دهان نفس میکشید، هوایی که به طور معمول توسط راههای هوایی بینی تصفیه میشود دیگر از این مسیر عبور نمیکند.

وی اظهار کرد: مشکلات سلامتی که با آلودگی هوا در ارتباطند آسیب به مجاری هوایی ریهها، افزایش احتمال ابتلا به آسم، افزایش احتمال بروز حمله قلبی و سکته مغزی، افزایش خطر مرگ و میر ناشی از سرطان ریه و بیماریهای قلبی و عروقی هستند.

معاون محیط زیست گفت: آنچه که در مورد ورزش کردن در آلودگی هوا به طور کامل مشخص نیست این است که قرار گرفتن در معرض چه مقداری از آلودگی هوا و برای چه مدت زمانی خطرناک است. به علت اینکه ورزش کردن مزایای بسیاری برای سلامتی دارد، بجز در صورت توصیه پزشک، به طور کلی از ورزش کردن صرف نظر نکنید. در عوض بر روی روشهای تمرکز کنید که خطرات ناشی از ورزش کردن در آلودگی هوا را کاهش میدهند.

مصطفیوند یادآور شد: برای کاهش اثرات ورزش کردن در آلودگی هوا سطح آلودگی هوا را پیگیری کنید؛ در بیشتر جوامع یک سیستم هشدار برای آلودگی هوا وجود دارد برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید از روزنامهها، رادیو و تلویزیونهای محلی که اغلب کیفیت هوا را گزارش میکنند استفاده کنید.

وی گفت: تمرینات ورزشی خود را به دقت زمانبندی کنید؛ در زمانهایی که آلودگی هوا در وضعیت هشدار است از فعالیتهای بدنی در محیطهای باز اجتناب کنید و یا شدت و مدت زمان ورزش کردن را کاهش دهید. همچنین در ساعاتی از روز مانند ظهر و بعد از ظهر که آلودگی هوا به بالاترین حد میرسد از فعالیتهای بدنی در فضاهای باز اجتناب کنید. ورزش کردن در ساعات شلوغی شما را در معرض آلودگی بیشتری قرار میدهد.

این پژوهشگر ادامه داد: سطح آلودگی هوا در محدوده 15 متر اطراف جادهها به بالاترین مقدار میرسد. در صورت امکان از ورزش کردن در این مکانها اجتناب کنید.

مصطفیوند اضافه کرد: در روزهایی که کیفیت هوا مناسب نیست روال روزانه خود را تغییر دهید و در خانه فعالیتهای بدنی خود را انجام دهید. در یک کلاس بدنسازی ثبتنام کنید، یک سالن ورزشی در محله خود را امتحان کنید و یا در خانه در یک مسیر مشخص بدوید.

وی تصریح کرد: اگر به آسم، دیابت و یا بیماری های دیگری مبتلا هستید با پزشک خود در مورد زمان مناسب برای ورزش کردن صحبت کنید.