حمایت از کالای ایرانی | سه‌شنبه، ۶ فروردین ۱۳۹۸

شروعی دوباره برای پل‎های تاریخی لرستان - نمایش محتوای خبر

 

 

شروعی دوباره برای پل‎های تاریخی لرستان

شروعی دوباره برای پل‎های تاریخی لرستان

سالیانی دور سرزمینی وجود داشت که جلوه وفور نعمت در آن زبان زد خاص و عام بود.

عاشقان در وصف طبیعت آن چه ابیات و غزلها که سرائیدند... رودهای جاری آن همگان را سر ذوق میآورد و چه پلهایی که روی آنها ساخته شد.

این پلها چه دلها را که به هم رساند و به چه منتظرها وصال یار بخشید...

سالها گذشت...

قامت خمیده پلها با گذشت زمان خمیدهتر از قبل شد و غبار نیستی بر چهره رنجور آن نشست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه لرستان، پلهای تاریخی استان عظیمترین بناهای سنگی ایران، سالها قبل به دست مردمان این سرزمین ساخته شدند. سنگ سنگ آن را از فرسخها آن طرفتر آوردند و روی هم قرار دادند تا تندابها به مهار بشر درآیند و دگرباره زمین بداند در خدمت کیست.

اما حال کمر این بناها در گذر زمان شکسته شده و برای شروعی دوباره چشم امید به دستی دارد که یاورش باشد...

عطا حسنپور، مدیر پایگاه تاریخی لرستان به خبرنگار ایسنا در رابطه با پلهای تاریخی استان گفت: درکشور هیچ استانی به اندازه لرستان پل تاریخی ندارد؛ این استان با دارا بودن پلهای تاریخی فراوان در کشور از نظر کمیت و حتی کیفیت بناها رتبه نخست را در کشور به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود 97 پل تاریخی در استان شناسایی شده که ثبت آثار ملی هم شدهاند، اضافه کرد: اما پلهای بزرگی که داریم مثل پل کشکان، معمولان، شکسته، گاومیشان، پلدختر و پل سیاه پله از جمله پلهای اصلی بوده که در معرض تخریب هستند.

او ادامه داد: باید هر چه زودتر این پلها را تعمیر کنیم؛ اگر به این موضوع اعتباری تخصیص داده شود ظرف چندین سال آینده هرکدام سالی یکی از آنها را مرمت خواهیم کرد. اگر در سالهای گذشته پلی اعتباری را میگرفت به طور مثال پل کشکان 100 میلیون تومان گرفت و داربستی زده و چند سنگ تعویض شد این پول به اتمام رسید.

حسنپور افزود: اگر اعتبار کلانی با تجمیع اعتبارات ملی و استانی بگیریم هر سال یک پل را میتوانیم مرمت کنیم؛ به طور مثال امسال برای اولین بار این کار روی پل کشکان پیاده شده و همچنین پل کاکارضا که مربوط به رضاشاه پهلوی است؛ سال بعد پل شکسته و سال بعد پل کهمان و گاومیشان به صورت تجمیع میتوان کار مرمت آنها صورت گیرد.

مدیر پایگاه تاریخی لرستان تصریح کرد: این آثار در فهرست جهانی موقعیتی که ثبت شدهاند در فهرست موقت قرار دارند؛ برای همین فرصت زمانی مرمت آنها محدود است و اگر ثبت جهانی دائم نشوند از موقت هم حذف خواهند شد؛ لذا از استاندار و مقامات کشور بخصوص میراث فرهنگی تقاضا داریم که در راستای مرمت آنها هر چه سریعتر اقدام کنند چرا که خطر حذف شدن از ثبت جهانی را داریم.

وی خاطرنشان کرد: باید برای مرمت آثار تاریخی اولویت بخشی کنیم؛ اگر قرار است بنایی مرمت شود اولویت بندی کنیم که موقعیت کدام بنا وضعیت بدتری دارد و به آن اهمیت بیشتری بدهیم. در حال حاضر پلهای لرستان برای اینکه ثبت فهرست جهانی دائم شود از اهمیت ویژهای برخوردارند. اعتبارات استانی و ملی، اگر حتی تجمیع هم شوند کفاف احیای این پلها را نمیدهند.

حسنپور یادآور شد: هرآن احتمال وقوع زلزله، سیل و سایر عوامل وجود دارد؛ سنگی میافتد، کتیبهای تخریب میشود و در کل باعث تخریب آنها خواهد شد؛ باید به این پلها اعتبارات کلان تخصیص داد. با پول جهانی و یونسکو باید به مرمت آنها پرداخت، با این اعتبارات به هدفی که داریم میرسیم و هر سال به طور مستمر میتوان پلها را مرمت کرد.

مدیر پایگاه تاریخی لرستان اظهار کرد: باید اعتباراتی مثل تخت جمشید و چغازنبیل بگیرند اعتبارات کلانی با پول یونسکو و جهانی که مرمت کنیم. از همه مهمتر بناهای نمادین شناسنامه محسوب میشوند.

وی گفت: در کل سه پل در ایران داریم که کتیبه دارند پل کشکان و کلهر در لرستان و یک پل در فارس. کتیبه هم برای تاریخ گذاری پل به ما کمک میکند و هم به نوعی شناسنامه برای دیگر بناهای ایران میشوند. برخی از باستان شناسان خارجی بعد از اهرام ثلاثه مصر عظیمترین بناهای سنگی در جهان و ایران را پلهای تاریخی لرستان میدانند.

حسنپور بیان کرد: اگر در حجم کلی این بناها مورد توجه قرار گیرند، به طور مثال کشکان که طول 320 متر و ارتفاع 20متر دارد، حجم وسیعی از سنگ را میبینی که روی هم دو هرم را میسازند. اگر سالی مرمت یک پل را انجام میدادیم حال شاهد مرمت همه پلها بودیم. قبلاً به پلها اعتبارات خیلی کلانی میدادند که خوب و با هدف هزینه نشدند و بعضاً به هدر رفتند.

عبدالرضا مهاجرینژاد، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان نیز گفت: در لرستان شش پل تاریخی بزرگ داریم که باید مورد مرمت قرار گیرند. سنوات گذشته این پلها درست مرمت نشدند و کار احیا و مرمت آنها بدون طرح مرمتی صورت گرفته است.

این مقام مسئول ادامه داد: در حال حاضر سیاست ما در اداره کل میراث فرهنگی اینست که هر سال اعتبارات ملی و استانی را به صورت تجمیع برای مرمت یک پل هزینه کنیم. هر پل تاریخی باید طرح مرمتی داشته باشد. اگر طرح مرمتی این پلها مصوب شود با سپردن کار به پیمانکاری که نحوه مرمت کردن را میداند پیگیری خواهد شد.

وی افزود: امسال با طرح مرمتی کشکان موافقت شده است؛ قبلاً 400 میلیون تومان اعتبار به آن اختصاص داده شده که مقدار آن زیاد نبود؛ مرمت هر کدام از این پلها به صورت میانگین 1 تا 3 میلیارد تومان لازم دارند.

مهاجرینژاد اضافه کرد: اگر طرح مرمتی توسط سازمان میراث فرهنگی و مدیریت کشوری امضا شود کار مرمت پلها آغاز خواهد شد. بدون توافق این کار صورت گیرد دیوان محاسبات برخورد خواهد کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تصریح کرد: فروردین امسال کار مرمت پلها شروع میشود؛ با این شیوه هر 1 تا 1.5 سال یک پل مرمت و تحویل داده خواهند شد.

استاندار لرستان نیز در این باره گفت: در لرستان 2500 جاذبه گردشگری، تاریخی و طبیعی وجود دارد؛ عموماً این سرزمین را به سرزمین مفرغها و پلهای تاریخی مشهور میشناسند؛ استان در بحث ژئوتوریسم و جاذبههای طبیعی دارای ظرفیتهای مطلوبی است.

مهندس هوشنگ بازوند اضافه کرد: این استان پایتخت ژئوتوریسم کشور شناخته شده که  باید از این ظرفیت استفاده کرد.

وی همچنین با بیان اینکه استان لرستان بیشترین پلهای تاریخی کشور را دارد، افزود: این در حالیست که متأسفانه این پلها که هویت ملی ما بوده در حال از بین رفتن هستند.

بازوند بر ضرورت استقرار پایگاه پلهای تاریخی کشور در لرستان تاکید کرد و افزود: این امر در پیگیری مسائل و مشکلات مربوط به پلهای تاریخی استان و همچنین در جلوگیری از بین رفتن آنها میتواند تأثیرگذار باشد.