سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها | سه‌شنبه، ۲۴ فروردین ۱۴۰۰

عملیات اجرایی تقاطع دورود- خرم‌آباد آغاز می‌شود - نمایش محتوای خبر

 

 

عملیات اجرایی تقاطع دورود- خرم‌آباد آغاز می‌شود

عملیات اجرایی تقاطع دورود- خرم‌آباد آغاز می‌شود

معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور گفت: عملیات اجرایی تقاطع دورود- خرم‌آباد طی امسال آغاز می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از خرم‌آباد، داوود کشاورزیان در حاشیه مراسم تودیع و معارفه مدیرکل جدید راه و شهرسازی استان لرستان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: یکی از وظایفی که بر عهده سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها قرار دارد رفع نقاط پرحادثه است که اخیراً با ابلاغ مصوبه‌ای از سوی کمیسیون ایمنی راه‌ها، ادارات کل راه و شهرسازی موظف شده‌اند این نقاط را در استان‌ها شناسایی کنند.

وی افزود: گزارشی در این زمینه تهیه‌شده که طی سالهای آینده در  دستور کار سازمان و ادارات کل راه و شهرسازی خواهد بود تا این مسیرها ایمن‌سازی شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور عنوان کرد: یکی از پروژه‌هایی که در سفرهای قبلی نیز مورد درخواست مقامات استان بوده، تقاطع دورود- خرم‌آباد است که امیدواریم با توجه به طرحی که تهیه‌شده امسال عملیات اجرایی این پروژه را آغاز کنیم.

وی بیان کرد: هرچند به لحاظ اعتباری تنگناه‌های جدی داریم ولی امیدواریم در نیمه دوم سال شاهد بهبود اعتبارات عمرانی دولت باشیم تا بتوانیم به قولی که به مردم استان می‌دهیم عمل کنیم.

کشاورزیان با اشاره به اینکه پیشنهاد‌هایی که استاندار لرستان درزمینهٔ بزرگراه‌ها داشتند بررسی و در شورای معاونان وزارت خانه مطرح می‌شود تا معاونان مربوطه موضوع را مورد پیگیری قرار دهند بیان کرد: واگذاری اختیارات مسکن مهر درخواستی است که از سوی استاندار لرستان مطرح‌شده که در اولین جلسه شورای معاونان این موضوع مطرح می‌شود تا اختیارت مسکن مهر را به استان تفویض کنند.

وی تصریح کرد: عمر مفید ناوگان حمل کالا بر اساس مصوبه دولت 25 سال است که در حال حاضر بیش از 130 هزار ناوگان باری عمری بیشتر از 25 سال و بیش از 65 هزار  از این ناوگان‌ها عمری بیشتر از 35 سال  دارند.

معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور خاطرنشان کرد: تبادلی با وزارت نفت به عمل‌آمده که در چهارچوب قوانین موجود و اجازه‌ای که وزارت نفت دارد بتواند در پروژه‌هایی که صرف جویی انرژی هزینه می‌کند در گام نخست 65 هزار ناوگان بالای 35 سال را طی یک دوره برنامه پنج‌ساله موردبازسازی قرار دهیم و وزارت نفت از محل صرفه‌جویی‌های ناشی از کاهش مصرف سوخت بخشی از سود تسهیلات بانکی خریداران را تأمین کند تا خریداران با شرایط بهتری ناوگان خود را نوسازی کنند.

وی گفت: بیش از 200 هزار کیلومتر انواع راه در سطح کشور وجود دارد که ارزش آن بالغ‌بر 200 هزار میلیارد تومان است، مطالعات نشان می‌دهد برای نگهداری راه‌ها باید همه‌ساله حدود چهار درصد اعتبار داشته باشیم.

کشاورزیان بابیان اینکه برای نگهداری راه‌ها حدود هشت هزار میلیارد تومان در سال باید اعتبار داشته باشیم اظهار داشت: حدود سه هزار و 500 میلیارد تومان برای نگهداری راه‌های شریانی از محل منابع ملی و بالغ‌بر چهار هزار و 500 میلیارد تومان برای نگهداری راه‌های غیر شریانی که شامل راه‌های فرعی، بخشی از راه‌های اصلی و تمام راه‌های روستایی است که باید از محل منابع استانی تأمین شود.

وی افزود: با توجه به افزایش هزینه‌ها و اعتباراتی که همه‌ساله به استان تخصیص داده می‌شود این تکلیف اصلاً منطقی نیست و باید فکر دیگری برای نگهداری راه‌ها شود که امیدواریم در جریان لایحه‌ای که برای تقدیم ادغام راهداری در حمل‌ونقل به مجلس داده می‌شود بتوانیم تکلیف منابع موردنیاز برای نگهداری راه‌ها  را در آن لایحه مشخص کنیم.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور عنوان کرد: در سال گذشته از مجموع 24 مرز زمینی کشور، حدود 12 میلیون تن ترانزیت کالا داشته‌ایم  که حدود 14 میلیون مسافر به‌صورت رفت‌وبرگشت از مجموعه پایانه‌ها به کشورهای همسایه سفرکرده‌اند.