رونق تولید ملی | چهارشنبه، ۲۶ تیر ۱۳۹۸

فرهنگ نامتعارف تبلیغات در سطح شهر پلدختر - نمایش محتوای خبر

 

 

فرهنگ نامتعارف تبلیغات در سطح شهر پلدختر

فرهنگ نامتعارف تبلیغات در سطح شهر پلدختر

فرهنگ نامتعارف تبلیغات در سطح شهر پلدختر به یک معضل تبدیل شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از پلدختر، فعالیت در هر زمینه‌ای پس از آموختن شیوه و فنون عملی و اجرایی آن نیازمند آگاهی داشتن و درک صحیح داشتن نسبت به قوانین و پیچیدگی‌های جامعه و قلمروی آن است که قرار است، طرح و اندیشه‌ها در آن جامعه به مرحله اجرا درآیند در نتیجه قبل از هراقدامی، آشنایی با قوانین و مقررات و احاطه بر آن ضروری به نظر می‌آید.

فعالیت در عرصه تبلیغات بخصوص تبلیغات خیابانی هم مستثنی از سایر عرصه‌ها نیست، امری که گرچه در برخی نقاط و شهرهای دیگر دارای فعالیتی مدرن و نو است در شهر کوچک و جنوبی پلدختر به یکی از ناهنجاری‌ها و معضلات اساسی شهری مبدل شده است.

 عبور از کوچه و خیابان‌ها و میادین و دیوارهای شهر به خوبی شیوه نادرست و غیراصولی این پدیده را بر ذهن و دیده هر عابر و شهروندی متبادر می‌کند.

نقاط مختلف شهر پلدختر تبدیل به موزه‌های تبلیغاتی شده به نحوی که دیوارها و ساختمان‌ها و گاهی میادین به‌خصوص در ایام انتخابات‌ها پر از تبلیغات به شیوه نادرست و غیراصولی است.

هنگامی که سخن از تبلیغات به میان می‌آید، دیگر کسی به فکر زیبا بودن شهر نیست و گاه با عبور از این مناظر تبلیغاتی دچار تشنج فکری می‌شویم.

کاغذهای رنگی چسبیده بر دیوارها، میادین و نقاط حساس و استراتژیک شهر از جمله پل فلزی، ادارات و..داربست‌های بلند، پلاکاردهای بد ژشکل تبریک و تشکر سیاسی و ورزشی، بنرهای رنگی غالبا غیرمناسبتی، آگهی‌های ترحیم و.. نمونه‌هایی از این فرهنگ نامتعارف در سطح شهر است که نگاه هر بیننده‌ایی را به خود خیره کرده است.

حسین مهری‌پور یکی از اساتید دانشگاه در این رابطه به خبرنگار خبرگزاری فارس در پلدختر گفت: از آنجا که تبلیغات یکی از عرصه‌هایی است که فکر، اندیشه و خلاقیت در آن تولید می‌شود در نتیجه قبل از هراقدامی، آشنایی با قوانین و مقررات تبلیغاتی و احاطه بر آن ضروری است.

این امر از دو جنبه قابل طرح است: اول اینکه موجب حفظ حرمت‌ها و مرزهای قانونی و اخلاقی جامعه می‌شود و دوم اینکه مانع از ایجاد خسارت به اندیشه‌ورزان، طراحان و افراد جامعه می‌شود.

حال این سئوال مطرح می‌شود که و شهرداری پلدختر در قبال بحران تبلیغات موجود در سطح شهر چیست؟ از حیث و جنبه مبلمان شهری و آنچه به ضوابط و معیارهای شهری شهرداری بر می‌گردد و بیشتر جنبه سخت‌افزاری قضیه برعهده شهرداری است.

قسمت اعظمی از تبلیغات و آشفتگی‌های تبلیغاتی سطح شهر پلدختر مربوط به نصب آگهی‌های ترحیم، تبریک و آگهی‌های آموزشگاه‌های دانشگاهی و رانندگی و..است، آگهی‌هایی که گویی در قوانین شهری ما هیچ مجوزی برای آنها وجود ندارد و ما شاهد هستیم که روی درخت‌ها و دیوارها و نماهای ساختمان‌ها ...به شیوه‌ای زشت و نادرست نصب شده‌اند.

گاهی مدت نصب‌شان روی این مکان‌ها یک ماه‌ها و برخی سال‌ها رسیده است و برای جمع‌آوری‌شان هیچ اقدامی صورت نمی‌گیرد.

به راستی فرهنگ‌سازی در این حوزه مهم آیا تاکنون اقدامی صورت گرفته است؟

سعیداحمدی یک شهروند پلدختری گفت: متاسفانه شهرداری به جای اینکه تبلیغات را ساماندهی کند و به این امر نظم و رونق بخشد خودش یک‌سری تابلوهای تبلیغاتی در مراکز ویژه شهری نصب کرده و مجوز نصب بنر ارائه می‌کند که به زیباسازی شهری آسیب می‌رساند، چون بر اساس اصول علمی تعبیه نشده‌اند و در خدمت زیباسازی و خدمات شهری مطلوب نیستند.

در ادامه شهردار پلدختر به خبرنگار فارس در پلدختر گفت: به نظرم فرهنگ‌سازی لازم باید صورت پذیرد که هر شهروند خودشان را نیروهای شهرداری احساس کرده و در آبادانی شهر مشارکت جسته و سهیم باشد.

جهانگیر اکبری افزود: شهرداری به این منظور تابلوهای تبلیغاتی زیادی درسطح شهر نصب کرده است و تاحدودی این امر کنترل شده، اما متاسفانه به صورت کاملا محدود برخی شهروندان اصرار به نصب اگهی در هر جایی دارند، ما برای فرهنگ‌سازی در این امر بارها از شهروندان با توجه به اینکه شهر ما خانه ماست و شهر با شهروند معنا و مفهوم پیدا می‌کند به سرمایه‌ها و مبلمان شهری آسیب نرسانند.

شهردار پلدختر تصریح کرد: با استفاده از 14 تابلوی تبلیغاتی که به بخش خصوصی از طریق مزایده واگذار شده، تبلیغات محیطی را ساماندهی کرده‌ایم و البته از این نظر شهرداری نقش نظارتی خود را ایفا می‌کند.

شهرداری باید در ارائه فضاهای تبلیغاتی توجه و دقت لازم را داشته باشد، ظرفیتی که شهرداری برای نصب تابلوها و بیلبوردها دارد، ظرفیت محدودی است، لذا باید ضوابط و معیارهایی در خیابان‌های بزرگ شهر و میادین و مراکز حساس در نظر گیرد، اینکه تابلوها براساس چه ضوابط و مقرراتی نصب شود، این امور باید قانونمند باشد تا فضاهای شهری که مورد استفاده قرار می‌گیرند به لحاظ روانی برای مردم مشکل‌ساز نباشد و مبلمان شهری را آشفته ننماید.

به نظر می‌رسد، مدیریت تبلیغات شهری باید یکی از مدیریت‌های زیرمجموعه شهرداری باشد که به موازات تبلیغات فرهنگی در سطح شهر به عنوان یکی از مدیریت‌های درآمدزای شهرداری ضمن همسویی و هم‌جهت بودن با نظام بهره‌وری و مهندسی مبلمان شهری نسبت به ساماندهی و نظارت بر تابلوهای صنفی و تبلیغاتی سطح شهر اقدام کند.

از این‌رو شهرداری موظف است در جهت حفظ و تعالی شهر ساماندهی و زیباسازی وضع موجود تبلیغات سطح شهر، نظارت بر انجام تبلیغات سطح شهر، مهندسی و نظارت بر سیستم تبلیغات شهری در حوزه تابلوهای صنفی و تجاری، شناسایی و اخذ عوارض و صدور مجوز تابلوهای صنفی، تنظیم قرارداد تابلوهای تبلیغاتی و جمع‌آوری و طبقه‌بندی تمام قواعد فنی، مواضع حقوقی و اصول فرهنگی، اطلاعات مربوط به شناخت بازار و اصول روانی تبلیغات شهری را در دستور کار قرار دهند و باید  با اعتقاد به اینکه ناسالم بودن فضای تبلیغات شهری موجب بر هم زدن آرامش روحی و روانی مردم می‌شوند، بیاییم، برای زیباسازی شهرمان خوب فکر کنیم و با خلاقیت‌های نوین تبلیغاتی برای رسیدن به این هدف مهم گام برداریم.