حمایت از کالای ایرانی | پنج‌شنبه، ۶ اردیبهشت ۱۳۹۷

وجود مقدس و نورانی امام رضا(ع) مایه افتخار ایران اسلامی است - نمایش محتوای خبر

 

 

وجود مقدس و نورانی امام رضا(ع) مایه افتخار ایران اسلامی است

وجود مقدس و نورانی امام رضا(ع) مایه افتخار ایران اسلامی است

حجت‌الاسلام یدالله گوهری در مراسمی که به مناسبت شهادت هشتمین اختر تابناک آسمان ولایت و امامت در جمع کارکنان انتظامی این شهرستان در حسینیه شهید مطهری این فرماندهی برگزار شد، حضرت علی بن موسی‌الرضا (ع) را جلوه‌ای از نـور هدایت خداوند در میان خلایق توصیف کردند.

وی ادامه داد: نام مبارک ایشان علی و کنیه آن حضرت ابوالحسن و مشهورترین لقب ایشان «رضا» به معنای «خشنودی» است.

رئیس عقیدتی سیاسی فرماندهی انتظامی خرم‌آباد خاطرنشان کرد: امام محمد تقی (ع) امام نهم و فرزند ایشان سبب نامیده شدن آن حضرت به این لقب را این‌گونه نقل می‌فرمایند: «خداوند او را رضا لقب نهاد، چراکه خداوند در آسمان و رسول خدا و ائمه اطهار(ع) در زمین از او خشنود بوده‌اند و ایشان را برای امامت پسندیده‌اند و همین طور (به خاطر خلق و خوی نیکوی امام) هم دوستان و نزدیکان و هم دشمنان از ایشان راضی و خشنود بود‌ند».

گوهری عنوان داشت: یکی از القاب مشهور حضرت «عالم آل محمد» است، این لقب نشانگر ظهور علم و دانش ایشان است، جلسات مناظره متعددی که امام با دانشمندان بزرگ عصر خویش، به ویژه علمای ادیان مختلف انجام داد و در همه آنها با سربلندی تمام بیرون آمد دلیل کوچکی بر این سخن است که قسمتی از این مناظرات در بخش «جنبه علمی امام» آمده است، این توانایی و برتری امام در تسلط بر علوم یکی از دلایل امامت ایشان است و با تأمل در سخنان امام در این مناظرات، کاملا این مطلب روشن می‌شود که این علوم جز از یک منبع وابسته به الهام و وحی نمی‌تواند سرچشمه گرفته باشد.

وی افزود: این امام رئوف در زمانی که در مسیر مرو حرکت می‌کرد در بین مردم نیشابور حدیث سلسلة الذهب  را  که از پدران پاک خود و به نقل از رسول مکرم اسلام حضرت خاتم المرسلین که فرمودند، "کلمه لااله‌الاالله حصار من است، پس هر کس آن را بگوید داخل حصار من شده و کسی که داخل حصار من گردد، ایمن از عذاب من خواهد بود.،" سپس امام فرمودند: «اما این شروطی دارد و من، خود از جمله آن شروط هستم»، این حدیث بیانگر این است که از شروط اقرار به کلمه لااله‌الاالله که مقوم اصل توحید در دین است، اقرار به امامت آن حضرت و اطاعت و پذیرش گفتار و رفتار امام است که از جانب خداوند تعالی تعیین شده است در حقیقت امام شرط رهایی از عذاب الهی را توحید و شرط توحید را قبول ولایت و امامت می‌دانند.

گوهری متذکر شد: خصوصیات اخلاقی و زهد و تقوای آن حضرت به گونه‌ای بود که حتی دشمنان خویش را نیز شیفته و مجذوب خود کرده بود، با مردم در نهایت ادب تواضع و مهربانی رفتار می‌کرد و هیچ‌گاه خود را از مردم جدا نمی‌کرد، شب‌ها کم می‌خوابید و بسیاری از شب‌ها را به عبادت می‌گذراند، بسیار روزه می‌گرفت و روزه سه روز در ماه را ترک نمی‌کرد، کار خیر و انفاق پنهان بسیار داشت، بیشتر در شب‌های تاریک، مخفیانه به فقرا کمک می‌کرد.

در ادامه این مراسم توسط مداحان حاضر در جلسه با به نوحه سرایی و ذکر مصیبت پرداخته شد.

منبع: فارس